23 ژانویه 2024- مطالعه ی منتشر شده در مجله ی دیابت و عوارض آن، نشان می دهد که شیوع اختلال نعوظ در بین مردان مبتلا به پیش دیابت و دیابت بالا است.

مطالعه‌ای برای تعیین بار و شناسایی همبستگی‌های اختلال نعوظ (ED) در میان مردان مبتلا به پیش دیابت (PreD) و دیابت نوع 2 (T2D) که در مطالعه پیامدهای برنامه ی پیشگیری از دیابت (DPP) ثبت‌نام کرده بودند، انجام شد. ویزیت های انجام شده در مطالعه ی مذکورشامل بررسی شاخص بین المللی عملکرد نعوظ بود. از 648 شرکت‌کننده ی مرد، 88 درصد(568 نفر) نظرسنجی را تکمیل کردند. ارتباط بین معیارهای جمعیت شناختی، رفتاری، بالینی و قند خون در زمان ارزیابی اختلال نعوظ بررسی شد، و اختلال نعوظ با استفاده از مدل های رگرسیون لجستیک چند متغیره در مردان مبتلا به پیش دیابت و دیابت نوع 2 به طور جداگانه مورد بررسی قرار گرفت.

یافته‌ها

در مجموع، 218 مرد (38%) معیارهای اختلال نعوظ را داشتند. شیوع اختلال نعوظ در مردان مبتلا به پیش دیابت (41 درصد) و در دیابت نوع 2 (37 درصد) مشابه بود(0.4=p).

در همه مردان، افزایش سن احتمال اختلال نعوظ را افزایش داد(p < 0.001).

در میان مردان مبتلا به پیش دیابت، کسانی که در گروه مداخله سبک زندگی فشرده (ILS) قرار داشتند، اما تحت درمان با متفورمین نبودند، در مقایسه با گروه دارونما، احتمال ابتلا به اختلال نعوظ کمتر بود. نژاد سفید غیراسپانیایی با افزایش احتمال اختلال نعوظ در مقایسه با سایر نژادها ارتباط داشت. در میان مردان مبتلا به دیابت نوع 2، اجرای برنامه پیشگیری از دیابت(DPP) در خطر اختلال نعوظ تفاوتی ایجاد نکرد. با این حال، شانس ابتلا به اختلال نعوظ در افراد مبتلا به سندرم متابولیک که بر اساس معیارهای برنامه ی ملی آموزش کلسترول تعریف شده است، مانند افراد مبتلا به افسردگی، افزایش داشت.

محققان نتیجه گیری نمودند که اختلال نعوظ در مردان مبتلا به پیش دیابت و دیابت نوع 2 شایع است. یافته ها در مورد کاهش احتمال اختلال نعوظ در مردان مبتلا به پیش دیابت که بطور تصادفی در گروه مداخله سبک زندگی فشرده قرار گرفته بودند، فرصت بالقوه ای را برای کاهش خطر در فاصله زمانی پیش دیابت نشان می دهد. به نظر می رسد در مردانی که به دیابت نوع 2 پیشرفت کرده بودند، عوامل متابولیک با اختلال نعوظ مرتبط باشد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/prevalence-of-erectile-dysfunction-high-among-men-with-prediabetes-and-diabetes-finds-study-123297